Ulepszenia obsługi Roslyn
Wizualizator drzewa składni Roslyn
Pracujesz z analizatorami Roslyn lub badasz strukturę kodu C#? Nowy wizualizator drzewa składni Roslyn w Rider umożliwia sprawdzanie drzew składni bezpośrednio w IDE, ułatwiając zrozumienie, w jaki sposób kod jest analizowany i ustrukturyzowany.
Inteligentna nawigacja
Wizualizator drzewa składni zapewnia dynamiczne aktualizacje, które odzwierciedlają zmiany w aktywnym pliku C# w czasie rzeczywistym. Podczas nawigacji po kodzie można rozwijać i zwijać węzły drzewa, aby zbadać różne poziomy struktury składni. Kliknięcie dowolnego węzła ujawnia szczegółowe właściwości tego konkretnego elementu, podczas gdy dwukrotne kliknięcie podświetla odpowiedni fragment kodu w edytorze.

Inteligentnie śledząc pozycję użytkownika w kodzie, wizualizator drzewa składni automatycznie podświetla odpowiednie węzły podczas przesuwania kursora i zapewnia podpowiedzi z fragmentami kodu źródłowego dla natychmiastowego kontekstu.
Wyszukiwanie i filtrowanie
Wbudowane funkcje wyszukiwania i filtrowania ułatwiają znajdowanie określonych elementów w złożonych drzewach składni. Możesz przeszukiwać węzły za pomocą tradycyjnych skrótów klawiaturowych, takich jak Ctrl+F
, wykorzystać funkcję szybkiego wyszukiwania lub po prostu zacząć pisać w oknie narzędzia.

System filtrowania pozwala zawęzić węzły na podstawie nazw identyfikatorów, typów składni lub innych właściwości, a nawet można wyszukiwać we właściwościach wybranego węzła, aby szybko zlokalizować określone atrybuty.
Dostęp do wizualizatora można uzyskać poprzez Wyszukaj Wszędzie lub poprzez Widok | Okna Narzędzi w menu głównym.
Szybkie poprawki zakresu dla analizatorów Roslyn
Rider 2025.1 EAP 5 wprowadza szybkie poprawki dla analizatorów Roslyn, umożliwiając stosowanie poprawek na poziomie pliku, projektu lub rozwiązania w ramach jednej akcji. Ta długo oczekiwana funkcja usprawnia przepływy pracy, szczególnie dla programistów Unity, którzy często pracują z dużymi bazami kodu i potrzebują wydajnej refaktoryzacji zbiorczej.
Teraz, zamiast wielokrotnie stosować tę samą poprawkę, można wybrać zakres – pojedynczy plik, cały projekt lub pełne rozwiązanie – bezpośrednio z menu szybkiej poprawki.

Uruchamianie / Debug
Wsparcie dla dotnet watch
jako konfiguracji uruchamiania/debugowania
Rider 2025.1 EAP 5 wprowadza dedykowaną konfigurację uruchamiania i debugowania dla dotnet watch
, usprawniając przepływ pracy programistycznej dla projektów, które wymagają automatycznej przebudowy i ponownego uruchomienia po zmianie kodu.
To ulepszenie jest szczególnie korzystne dla programistów ASP.NET Core i .NET, ponieważ stale buduje aplikację po zmodyfikowaniu plików .cs
, .html
lub .css
. Funkcja ta obejmuje również pliki testowe, umożliwiając automatyczne wykonywanie testów przy każdej zmianie kodu.
Podczas gdy przeładowanie świetnie sprawdza się w wielu scenariuszach, dotnet watch
oferuje szerszą elastyczność, śledząc zmiany zarówno w kodzie źródłowym, jak i plikach statycznych. Dzięki dodaniu obsługi debugowania można teraz efektywniej pracować z dotnet watch
bez opuszczania programu Rider.
Przekierowanie wejścia/wyjścia dla konfiguracji uruchamiania
Kolejna bardzo pożądana funkcja pojawia się w Rider 2025.1: przekierowanie wejścia i wyjścia dla konfiguracji uruchamiania. Można teraz łatwo określić plik, który ma być używany jako standardowe wejście (stdin
) i bezpośrednie wyjście programu do pliku, usprawniając debugowanie i testowanie przepływów pracy.
Dodatkowo, do konfiguracji uruchamiania można teraz dołączyć pliki dziennika. Pliki te będą następnie wyświetlane w osobnych zakładkach w oknach narzędzi Run lub Debug podczas wykonywania programu.
Oto jak to działa:
- Nowa sekcja Input/Output została dodana do opcji Konfiguracja Uruchom/Debug dla wszystkich głównych typów konfiguracji uruchamiania.
- Można teraz przekierować dane wejściowe z pliku, umożliwiając aplikacjom odczyt z predefiniowanego źródła, zamiast wymagać ręcznego wprowadzania danych.
- Można również przekierować dane wyjściowe do pliku, przechwytując dane wyjściowe programu do analizy lub rejestrowania.
Tworzenie gier
Integracja z Unity Profiler
Rider integruje się teraz z Unity Profiler, zapewniając wgląd w wydajność procesora bezpośrednio w edytorze. IDE pobiera migawki użycia procesora i wyświetla je w linii z kodem, ułatwiając wykrycie punktów zapalnych wydajności podczas pisania i debugowania skryptów Unity. Możesz płynnie przechodzić od wywołań w widoku hierarchii Unity Profiler do odpowiadających im metod w Rider.

Integracja zapewnia bogate funkcje wizualizacji danych. Deklaracje metod i klas są wyróżnione danymi o taktowaniu procesora, a użytkownik może przeglądać szczegółowe informacje, w tym wewnętrzne wywołania metod i przykładowe wywołania BEGIN
/ END
. Na przykład można zobaczyć informacje o czasie, takie jak „116 ms” dla wykonania klasy MonoBehaviour
lub „100 ms” dla określonych wywołań metod. Funkcja obsługuje również automatyczną nawigację – dwukrotne kliknięcie wywołania w Unity Profiler przenosi bezpośrednio do odpowiedniej lokalizacji kodu.

Należy pamiętać, że ta początkowa integracja pobiera dane migawek tylko z głównego wątku i obsługuje wyłącznie dane procesora. Ponieważ Unity Profiler agreguje dane z wielu wywołań tej samej metody, nie można obecnie rozróżnić poszczególnych wywołań. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z dokumentacją Rider dla tej funkcji.
Ulepszone debugowanie C++ w systemie Windows
Rider 2025.1 oferuje jeszcze jedno ulepszenie obsługi plików Natvis w debugerze C++ w systemie Windows. Wcześniej program Rider ładował pliki Natvis tylko z katalogów systemowych i modelu projektu. Teraz można:
- Ustawiać ścieżki dla plików Natvis w ustawieniach.
- Automatycznie ładować pliki Natvis z
%USERPROFILE%\Documents\Visual Studio
\Visualizers .
Ta elastyczność powinna ułatwić utrzymanie spójnej wizualizacji debugowania w środowiskach programistycznych.