Rider 2025.1 EAP 5


Ulepszenia obsługi Roslyn

Wizualizator drzewa składni Roslyn

Pracujesz z analizatorami Roslyn lub badasz strukturę kodu C#? Nowy wizualizator drzewa składni Roslyn w Rider umożliwia sprawdzanie drzew składni bezpośrednio w IDE, ułatwiając zrozumienie, w jaki sposób kod jest analizowany i ustrukturyzowany.

Inteligentna nawigacja

Wizualizator drzewa składni zapewnia dynamiczne aktualizacje, które odzwierciedlają zmiany w aktywnym pliku C# w czasie rzeczywistym. Podczas nawigacji po kodzie można rozwijać i zwijać węzły drzewa, aby zbadać różne poziomy struktury składni. Kliknięcie dowolnego węzła ujawnia szczegółowe właściwości tego konkretnego elementu, podczas gdy dwukrotne kliknięcie podświetla odpowiedni fragment kodu w edytorze.

Inteligentnie śledząc pozycję użytkownika w kodzie, wizualizator drzewa składni automatycznie podświetla odpowiednie węzły podczas przesuwania kursora i zapewnia podpowiedzi z fragmentami kodu źródłowego dla natychmiastowego kontekstu.

Wyszukiwanie i filtrowanie

Wbudowane funkcje wyszukiwania i filtrowania ułatwiają znajdowanie określonych elementów w złożonych drzewach składni. Możesz przeszukiwać węzły za pomocą tradycyjnych skrótów klawiaturowych, takich jak Ctrl+F, wykorzystać funkcję szybkiego wyszukiwania lub po prostu zacząć pisać w oknie narzędzia.

System filtrowania pozwala zawęzić węzły na podstawie nazw identyfikatorów, typów składni lub innych właściwości, a nawet można wyszukiwać we właściwościach wybranego węzła, aby szybko zlokalizować określone atrybuty.

Dostęp do wizualizatora można uzyskać poprzez Wyszukaj Wszędzie lub poprzez Widok | Okna Narzędzi w menu głównym.

Szybkie poprawki zakresu dla analizatorów Roslyn

Rider 2025.1 EAP 5 wprowadza szybkie poprawki dla analizatorów Roslyn, umożliwiając stosowanie poprawek na poziomie pliku, projektu lub rozwiązania w ramach jednej akcji. Ta długo oczekiwana funkcja usprawnia przepływy pracy, szczególnie dla programistów Unity, którzy często pracują z dużymi bazami kodu i potrzebują wydajnej refaktoryzacji zbiorczej.

Teraz, zamiast wielokrotnie stosować tę samą poprawkę, można wybrać zakres – pojedynczy plik, cały projekt lub pełne rozwiązanie – bezpośrednio z menu szybkiej poprawki.

Uruchamianie / Debug

Wsparcie dla dotnet watch jako konfiguracji uruchamiania/debugowania

Rider 2025.1 EAP 5 wprowadza dedykowaną konfigurację uruchamiania i debugowania dla dotnet watch, usprawniając przepływ pracy programistycznej dla projektów, które wymagają automatycznej przebudowy i ponownego uruchomienia po zmianie kodu.

To ulepszenie jest szczególnie korzystne dla programistów ASP.NET Core i .NET, ponieważ stale buduje aplikację po zmodyfikowaniu plików .cs, .html lub .css. Funkcja ta obejmuje również pliki testowe, umożliwiając automatyczne wykonywanie testów przy każdej zmianie kodu.

Podczas gdy przeładowanie świetnie sprawdza się w wielu scenariuszach, dotnet watch oferuje szerszą elastyczność, śledząc zmiany zarówno w kodzie źródłowym, jak i plikach statycznych. Dzięki dodaniu obsługi debugowania można teraz efektywniej pracować z dotnet watch bez opuszczania programu Rider.

Przekierowanie wejścia/wyjścia dla konfiguracji uruchamiania

Kolejna bardzo pożądana funkcja pojawia się w Rider 2025.1: przekierowanie wejścia i wyjścia dla konfiguracji uruchamiania. Można teraz łatwo określić plik, który ma być używany jako standardowe wejście (stdin) i bezpośrednie wyjście programu do pliku, usprawniając debugowanie i testowanie przepływów pracy.

Dodatkowo, do konfiguracji uruchamiania można teraz dołączyć pliki dziennika. Pliki te będą następnie wyświetlane w osobnych zakładkach w oknach narzędzi Run lub Debug podczas wykonywania programu.

Oto jak to działa:

  • Nowa sekcja Input/Output została dodana do opcji Konfiguracja Uruchom/Debug dla wszystkich głównych typów konfiguracji uruchamiania.
  • Można teraz przekierować dane wejściowe z pliku, umożliwiając aplikacjom odczyt z predefiniowanego źródła, zamiast wymagać ręcznego wprowadzania danych.
  • Można również przekierować dane wyjściowe do pliku, przechwytując dane wyjściowe programu do analizy lub rejestrowania.

Tworzenie gier

Integracja z Unity Profiler

Rider integruje się teraz z Unity Profiler, zapewniając wgląd w wydajność procesora bezpośrednio w edytorze. IDE pobiera migawki użycia procesora i wyświetla je w linii z kodem, ułatwiając wykrycie punktów zapalnych wydajności podczas pisania i debugowania skryptów Unity. Możesz płynnie przechodzić od wywołań w widoku hierarchii Unity Profiler do odpowiadających im metod w Rider.

Integracja zapewnia bogate funkcje wizualizacji danych. Deklaracje metod i klas są wyróżnione danymi o taktowaniu procesora, a użytkownik może przeglądać szczegółowe informacje, w tym wewnętrzne wywołania metod i przykładowe wywołania BEGIN / END. Na przykład można zobaczyć informacje o czasie, takie jak „116 ms” dla wykonania klasy MonoBehaviour lub „100 ms” dla określonych wywołań metod. Funkcja obsługuje również automatyczną nawigację – dwukrotne kliknięcie wywołania w Unity Profiler przenosi bezpośrednio do odpowiedniej lokalizacji kodu.

Należy pamiętać, że ta początkowa integracja pobiera dane migawek tylko z głównego wątku i obsługuje wyłącznie dane procesora. Ponieważ Unity Profiler agreguje dane z wielu wywołań tej samej metody, nie można obecnie rozróżnić poszczególnych wywołań. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z dokumentacją Rider dla tej funkcji.

Ulepszone debugowanie C++ w systemie Windows

Rider 2025.1 oferuje jeszcze jedno ulepszenie obsługi plików Natvis w debugerze C++ w systemie Windows. Wcześniej program Rider ładował pliki Natvis tylko z katalogów systemowych i modelu projektu. Teraz można:

  • Ustawiać ścieżki dla plików Natvis w ustawieniach.
  • Automatycznie ładować pliki Natvis z %USERPROFILE%\Documents\Visual Studio \Visualizers.

Ta elastyczność powinna ułatwić utrzymanie spójnej wizualizacji debugowania w środowiskach programistycznych.